För tio dagar sedan avslöjade 200 sekunder* hur H&M-personal behandlar kunder olika på grund av ursprung. Det är långt ifrån första gången H&Ms rasismkultur kommer upp till ytan men som vanligt får det genomslag när priviligierade journalister uppmärksammar frågan. I vilket fall som helst är det bra att fler får ta del av dessa berättelser.
I dag läser jag att jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) har träffat H&Ms ledning och förklarat hur hon förväntar sig att företag ska agera. Det var på tiden att det kom en uppläxning från högre nivå men ändå anmärkningsvärt att H&Ms vd Helena Helmersson ännu inte vill ge några intervjuer eller uttala sig offentligt.
Ska man nu som minister läxa upp en klädjätte som H&M bör man också påpeka att om det ska ske någon form av förändring bör det också finnas en intern förståelse för kritiken. Och den förståelsen får man av upplevd erfarenhet.
Mitt tidigare inlägg handlade om The Real Faces of Ellos. När jag slänger ett öga på H&Ms ledningsgrupp, d v s The Real Faces of H&M, är jag inte säker på att dessa ledamöter har just den erfarenheten och förståelsen som krävs för att på riktigt kunna ta tag i kundernas och regeringens kritik.
/Ayşe
*200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba granskningar.
Comments