Vi sitter runt köksbordet hos en vän och pratar om baksidan av sociala medier. Vi jämför med hur kul allt var i början med alla nya sociala plattformar och hur den känslan har gått över till en gnagande oro. Då såg vi bara möjligheter medan vi idag är föräldrar och letar febrilt efter sätt att ha en överblick över alla intryck våra barn utsätts för.
Jag tipsar om Netflixdokumentären The Great Hack som skildrar hur sociala medier kan missbrukas och vilken roll företagen Facebook och Cambridge Analytica spelade i bland annat Brexit-omröstningen och det amerikanska presidentvalet 2016.
I korta drag - dokumentären lyfter hur användardata blir en handelsvara som företag tjänar stora pengar på. (Eller övervakningskapitalism som en del väljer att kalla det här för.) Som exempel ges den stora dataskandalen då det uppdagades att Cambridge Analytica fått tag på över 87 miljoner Facebook-användares information.
I filmen får man även möta Brittany Kaiser, tidigare högt anställd på Cambridge Analytica, som helst av allt vill framställa sig själv som en visselblåsare i den här skandalen. Som tittare får jag mer känslan av att hon vill rädda sig själv. Har man börjat sin karriär genom att arbeta med människorättsfrågor för att sedan jobba på Cambridge Analytica har man ingen helgonstatus i mina ögon.
Men vi lever inte i en bättre värld bara för att Cambridge Analytica har lagt ned sin verksamhet. Det finns fler företag som arbetar på liknande sätt. Frågan är hur långt vi är redo att låta dessa företag påverka våra framtida politiska val.
/Ayşe
Comments