top of page
  • Skribentens bildAyse Sungur

Clubhouse kunde inte komma mer lägligt

Uppdaterat: 15 apr.


Vi har varit med om det förr. Det brukar börja med ett svagt surr. Sedan är det på allas läppar. Clubhouse får mig att resa tillbaka i tiden då Facebook kom till Sverige. Till september 2006. Ni vet, till tiden då man skapade konton med sina riktiga för- och efternamn. Så ärligt och oskyldigt, på ett hjärtskärande gulligt sätt.


Ljudchatt-appen Clubhouse, som är skapad av entreprenören Paul Davidson och f d Google-anställda Rohan Seth, lanserades redan i april 2020. Formatet är som klippt och skuret för karantäntider.


"Okej, så vad är grejen?" frågade min tonårsdotter mig i veckan. Jo, grejen är att den är exklusiv. I alla fall just nu. Man behöver vara iOS-användare och få en inbjudan för att bli insläppt i klubben. Med tiden kommer exklusiviteten att försvinna och först då blir det intressant att se vad som händer med Clubhouse.


Till skillnad från min dotter är jag rätt less på visuella intryck i SoMe. Jag klarar mig utmärkt utan att se folk dansa på Tik Tok (jag vet, jag tillhör inte ens målgruppen), läsa ett "fånga dagen"-inlägg på Insta eller behöva se ännu ett "så här blev jag framgångsrik"-inlägg i min LinkedIn-feed.


Efter ändlösa digitala jobbmöten drar jag mig från att ägna min dyrbara fritid åt att socialisera via Facetime eller att chatta i olika appar. Jag dikterar hellre ett sms än knappar in det. Ljud räcker gott och väl för min trötta hjärna. I alla fall just nu.


/Ayşe


Bilden är hämtad från thenextweb.com

30 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page