Sök
  • ayse

Så övervinner du den värsta kreativitetsdödaren

Uppdaterad: 17 okt 2019


Foto: Priscilla Du Preez, Unsplash.

När är du som mest kreativ? Frågan om kreativitet och den kreativa processen väcker alltid diskussion. Min kreativitet flödar som bäst när jag inte är på jobbet.


Det är lätt att måla upp en nidbild av kunder som sätter käppar i hjulet men det finns fler kreativitetsdödande faktorer internt. Maktkamp, snålande med resurser (läs: tid) och öppna kontorslandskap (som många kreatörer vantrivs i medan många chefer älskar) är bara några exempel på typiska kreativitetsdödare.


Jag tror att många kan känna igen sig i dessa olika skräckscenarion men det finns faktiskt en mycket större bov som blockerar kreativiteten. Och det redan innan den kreativa processen har börjat. Låt mig presentera: Bristen på mångfald*! Den största kreativitetsdödaren av alla. Den som gör dig totalt hemmablind.


Som kreatör är det en utmaning att försöka kreera i en miljö där kollegorna tänker, tycker, agerar och till och med klär sig likadant. Det är som att jobba i en låtsasvärld. Perspektiven, berättelserna och erfarenheterna är i stora drag identiska. Idéerna och lösningarna saknar udd. Och det är därför jag söker mig till andra miljöer för att få nya intryck och kunna kreera. Där jag inte behöver titta ut över det ”öppna” kontorslandskapet och känna mig mentalt instängd.


Jag är urless på att ta upp bristen på mångfald varje gång det ska diskuteras kreativitet. För det samtalet kan pågå i evigheter. Och har du orkat läsa så här långt vill jag ge dig fem tips på hur du kan ta din arbetsplats till nästa nivå:

  1. Sluta snacka, anställ! Du kan inte längre skylla på att det är svårt att hitta kandidater. De finns där ute och de är grymmare än någonsin.

  2. Och är det så att du anställer via rekryteringsföretag, fråga rekryterarna om deras kandidatbas och hur de rekryterar för ökad mångfald.

  3. Nästa gång du får en inbjudan till ett seminarium om hur du ökar mångfalden på din arbetsplats, vidarebefordra inte inbjudan till dina kollegor som redan är engagerade i frågan. Det är du som behöver gå på det.

  4. Se över företagets sajt och Insta-konto. Underskatta inte vad bilderna på sajten förmedlar. Om de senaste fotona från er AW påminner mer om en sysslingträff än en modern arbetsplats kan det vara en tydlig signal på att du behöver göra något åt situationen. Tänk Tinder. Bilder kan vara avskräckande för potentiella kandidater och kunder där ute och avslöjar också att du och dina kollegor är fast i en låtsasvärld.

  5. Underskatta inte värderingarnas betydelse. Vad har ni för värderingar och arbetskultur? Hur går snacket på era möten, fredagsfikat eller i lunchrummet? Med schyssta värderingar och schysst kultur främjar ni kreativitet och lockar till er kreativa stjärnor. Glöm inte, er kreativa höjd är er hårdvaluta.


/Ayşe


*Variation av olika egenskaper, berättelser och erfarenheter hos individerna i en social grupp.


Håller du inte med om att det är brist på mångfald inom kommunikationsbranschen? Klicka på länkarna nedan och bilda dig en egen uppfattning. Tips: Kolla lite extra länge på alla härliga mingel- och prisutdelningsbilder :


https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/04/26/sa-manga-guldagg-delar-juryn-ut-till-varandra/

https://www.resume.se/folk/vimmel/2019/02/22/arets-byra-2019/

https://www.resume.se/folk/vimmel/2019/09/25/casefrukost-med-jcdeaux-25-september-2019/

140 visningar
 

©2020 by Ayse Sungur. Proudly created with Wix.com.