top of page
  • Skribentens bildAyse Sungur

Heltidsplugga på Berghs efter 40

Uppdaterat: 16 okt. 2019


DSK 18/19, min kära klass. (Jag står längst till vänster, svartklädd som vanligt.) Foto: Emil Nordin

Att få för sig att man är fullärd vid 40 är lika dumt som att tro att man inte kan någonting vid 25. I en bransch där det ständigt poppar upp nya verktyg och arbetssätt är det obegripligt för mig att man kan fortsätta vara yrkesverksam med en utbildning som man skaffade sig för evigheter sedan. Av just denna anledning satte jag mig vid skolbänken igen.


Men en annan bidragande orsak var att jag jobbade på en alltför stor marknads- och kommunikationsavdelning där alla sprang åt olika håll. Vanity metrics var det enda som gällde. I dag, ett år senare och ett år visare, kan jag inte släppa hur en verksamhet bara kunde ånga på utan att ha koll på webbtrafiken och varför endast några få hade access till datan. Jag hoppas att det berodde på okunskap och ingenting annat. 


Det blev ett intensivt läsår på Berghs. Långa dagar med efterföljande grupparbeten. (Och till dig som inte har gått på Berghs kan jag säga att skolan är synonym med grupparbete. Det grupparbetas dagligen och helst hela tiden.) Jag upptäckte redan under den första veckan att min största utmaning skulle bli att hitta balansgången mellan att brista ut i ”Okej, så här gör vi” och att låta mina nyfunna kompisar lära sig i sin egen takt under arbetets gång.


Jag tror stenhårt på att man behöver gå igenom alla faser i den kreativa processen på egen hand för att förstå och respektera den. Det är inget som kan läras ut och det finns inga quick fixes. Tankar och idéer ska stötas och blötas, skissas och skrotas, testas och förverkligas. Annars är idéerna dödsdömda. 


”Hur skulle du sammanfatta dina lärdomar och upplevelser från Berghs?” frågade en tidigare kollega nyfiket. Jo, så här:

  • Galet många företag och organisationer där ute behöver hjälp med sin digitala närvaro. Så synd bara att de inte gör något åt det - för det är livsavgörande för affären/verksamheten!

  • Det finns egentligen bara en sak som ska guida dina beslut och det är information, alltså dataanalys. Magkänsla bygger på gårdagens kunskap och den fungerar inte för morgondagens beslut.

  • Tack vare alla underbara studenter som jag har haft förmånen att lära känna har jag samlat på mig ovärderliga kunskaper och insikter om vad dagens 20-25-åringar tycker och tänker. Till alla planners där ute: Strunta i alla undersökningar och enkäter om denna målgrupp, att hänga med den är the real deal!

  • Det är skillnad på Berghs som skola och Berghs som företag.

  • Jag kom i kontakt med det fantastiska nätverket All of Us och ur det växte nya vänskaper fram.

  • Visst lärde jag mig väldigt mycket på lektionstid men jag lärde mig minst lika mycket av alla studenter. 

  • De digitala utbildningarna, d v s skolans styvbarn, hamnar i skuggan av de mer traditionella reklamutbildningarna. Förvånande med tanke på att alla, oavsett yrkesroll, kommer att jobba med det "digitala" på ett eller annat sätt.

  • Det finns en löjlig ålderism bland de yngre föreläsarna. Viljan att karriärsklättra snabbt och smärtfritt är så stark att alla hinder längs vägen skylls på de ”gamla” 40-åringarna i branschen. Trist att bevittna hur ålderismen sprids till framtidens kommunikatörer. 

  • Det målas upp en romantiserad bild av branschen och hur eftertraktad man är. ”Det är bara att höra av er till byråerna och föreslå en fika.” Inte det smartaste tipset med tanke på hur kass kommunikationsbranschen är på att just återkoppla (läs: kommunicera).

  • Jag har aldrig fått så få mejl som under det här läsåret. Skönt, tänkte jag i början, tills jag upptäckte att all form av kommunikation skedde via Messenger. Mitt chattande nådde nya nivåer. Och aldrig trodde jag att jag skulle överkonsumera den gråttskrattande emojin så ohämmat som jag gjorde.

  • Det var i stort sett omöjligt att lägga tidigare yrkesroller åt sidan. Hur mycket jag än försökte fly från projektledaren och copywritern i mig hamnade jag i fällan varenda gång.

  • Säg hej då till livet utanför Berghs! Kontakten med mina vänner pausades redan under första veckan på skolan. Då kan du bara ana hur studierna påverkar dig som är förälder. Berghs heltidsutbildningar är dessvärre inte anpassade för studenter med familjeliv. Så har du planer på att kombinera familjeliv med heltidsstudier på Berghs, tänk en gång till. Det kan flyta på om du har en partner men är du ensamstående behöver du definitivt någon/några som kan stötta dig med markservicen.


Så vad tar jag med mig från min tid som student? 

  • Rykande färska kunskaper inom digital marknadsföring.

  • Goda vänner.

  • Praktiken på Creuna.

  • Mycket skratt.

  • Mycket slit.

  • Och bäst av allt, ett enastående nätverk bestående av vassa kommunikatörer!


/Ayşe


529 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page