top of page
  • Skribentens bildAyse Sungur

Begreppsskolan: Social marknadsföring vs viral marknadsföring

Uppdaterat: 18 jan. 2020


Foto: Tim Gouw, Unsplash

”Det poppar upp nya begrepp varje dag!” suckade min samtalspartner på ett nätverksmingel för några dagar sedan. Hon har helt rätt. Det spelar ingen roll hur insatt jag är i vissa ämnen, det går inte en dag utan att jag stöter på ett nytt begrepp eller en ny förkortning av något slag. Well, Google is your friend! Och det är säkert så du har hittat till min begreppsskola.


Det blir mitt första inlägg i serien och jag tänker att jag ska försöka förklara skillnaden mellan social marknadsföring och viral marknadsföring.


Jag börjar med social marknadsföring som har flera namn. Du har säkert hört talas om ”word of mouth” (WOM), även känt som ”mun till mun”, ”buzz marketing” eller rekommendationsmarknadsföring. Det är något vi alla håller på med i stort sett varje dag. WOM är en naturlig del av vår vardagliga kommunikation. Vi talar väl om en vara, en tjänst eller en plats för familj, vänner, kollegor eller andra vi möter. Rekommendationen kommer från någon vi känner, litar och tror på.

Kommunikation på nätet och i sociala medier innehåller väldigt mycket social marknadsföring/WOM. I dag är också en stor del av social marknadsföring icke-verbal, d v s den sprids inte genom samtal utan snarare genom text och bild.


Viral marknadsföring är när WOM sprider sig på naturlig väg. Du ser ett häpnadsväckande klipp, tycker att det är så pass intressant att du sprider det självmant till dina kompisar. För att kunna kalla det viral marknadsföring måste varje person som fastnar för tjänsten eller produkten sprida den vidare till minst en annan person. Budskapet, tjänsten eller produkten blir då ett viralt fenomen. Men glöm inte, viral spridning är inte alltid viral marknadsföring. Ibland är viral marknadsföring bara ett spektakulärt klipp.


/Ayşe


44 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page